Bijna Vakantiee!! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Laura Sijmons - WaarBenJij.nu Bijna Vakantiee!! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Laura Sijmons - WaarBenJij.nu

Bijna Vakantiee!!

Blijf op de hoogte en volg Laura

01 December 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Hee Lieve mensen,

Het is alweer 4 maanden geleden dat ik in het vliegtuig stapte om mijn avontuur te beginnen. Er komt een hele rare tijd aan. De groep gaat langzamer hand reizen en naar huis en de nieuwe groep staat alweer bijna in te pakken om richting Afrika te komen. In Nederland is dit de tijd dat iedereen bij elkaar komt om kerst en oud en nieuw te vieren samen met vrienden en familie terwijl iedereen hier juist vertrekt. Maar gelukkig heb ik goede vervanging voor deze groep en ga ik lekker vakantie houden!

De afgelopen tijd heb ik niet zo heel veel ondernomen. Dit kwam door een ontsteking in mijn rug. Ik heb het twee weken rustig aan gedaan. Ik leek wel een oma van 80. Mijn lichaam dacht ze is nu weer een jaartje ouder dus haar lichaam ook maar een jaartje ouder. Na twee dokter bezoeken ben ik er zo goed als vanaf. Ik kan weer lopen, zitten en me werk doen!

Maar nu hoop ik dat alles goed gaat en ik kan beginnen aan een frisse start na de vakantie.
Zoals het er nu uit ziet staat me er een heel leuk en leerzaam project te wachten. Dit project ga ik zelf opstarten samen met een Afrikaanse student die me helpt. Ik ga werken met kinderen van foster families. De gezinnen hebben aangeklopt bij Child Welfare omdat ze het lastig vinden om voor hun kinderen te zorgen. De tieners waarmee ik ga werken vertonen misbehavior. De meeste weten niet hoe ze met seksualiteit om moeten gaan of luisteren niet naar de ouders. Het lijkt me een echte uitdaging om met deze tieners aan de slag te gaan en ze life skills aan te leren.

Daarnaast is het nu vakantie op alle scholen dus de projecten pregnancy en boysgroup zijn tijdelijk gestopt. Op dit moment werk ik nog wel bij het Safe House. Ik ben hier een aantal weken niet geweest vanwege mijn rug. Deze jongen heeft ook soms fysieke ondersteuning nodig die ik hem niet kon geven. Toen ik deze week bij hem kwam om weer een activiteit met hem te doen stond hij te springen in de kamer. Deze momenten geven je zoveel waardering voor het werk dat je doet. Je weet op dat moment ook weer waarom je ook alweer in Zuid-Afrika bent gaan werken en niet in Nederland. Deze mensen hebben je harder nodig dan in Nederland. Daar krijgen gehandicapten wel dagbesteding en een goed verblijf waar voor ze wordt gezorgd. Dat is hier wel heel anders wat tevens ook heel frustrerend is. Je komt hier situaties tegen die je in Nederland niet kunt voorstellen dat het nog steeds zo is.

Naast stage heb ik natuurlijk ook weer leuke dingen ondernomen. Waaronder mijn verjaardag vieren! Dit heb ik met een aantal van de groep gedaan. We zijn naar Kaapstad gegaan om het daar te vieren. Ook heb ik een leuk cadeau van ze gekregen. Ze hebben een soort van bonnenboekje gemaakt. Met deze bonnen kan ik een overnachting in een hostel krijgen, bier na keus en nog meer andere praktische handige dingen.
Afgelopen weekend had ik een mannen weekend. Mathijs van de andere groep was een weekendje bij ons op visite en de meiden waren de west coast aan het bekijken. We hebben donderdag een wine tasting gedaan en daarna met ze alle risk gespeeld. Vrijdag heb ik een dagje niets gedaan en me rug nog even goed rust gegeven.
Zaterdag hebben we een scooter gehuurd en hebben we de hele dag rond gereden. We zijn van Kaapstad naar kaap de goede hoop gereden. Dit is ongeveer 160 kilometer. Het was echt heel anders dan dat je in een auto rijdt. Je ziet de omgeving van Kaapstad op een hele andere manier. Je mag niet op snelwegen rijden dus alles moet binnendoor. Dus de dorpjes om kaapstad heen hebben we ook bekeken. Kaap de goede hoop was ook weer erg mooi om te zien.

En het weer… Tja ik wil jullie niet jaloers maken maar het begint hier nu toch wel zomer te worden!
Afgelopen weekend op de scooter ben ik verbrand. Had niet door dat het zo hard zou gaan..
Maar in Nederland begint het al weer koud te worden. Echte winter gevoel komt er weer aan.
Dat is hier wel heel raar. Kerst vieren in je korte broek. Ik heb ook niet het gevoel dat het straks kerst en oud en nieuw is. Ik moet zeggen dat ik het bij de openhaard zit met een lekker kop thee wel mis. Dit is wel even wennen, Maar ook hier kan ik wel aan wennen!! Zon, strand en korte broekjes…

Mijn vakantie zit er bijna aan te komen. Even 2 weekjes helemaal niets en genieten van het land. Op de planning staat het kruger park en duiken met haaien..
Na de vakantie zal ik jullie weer op de hoogte brengen met een paar jaloers makende foto’s van het mooie land.

Ik wil jullie nog even een wijze les meegeven uit de Afrikaanse cultuur die extra belangrijk is met deze dagen! Familie/ vrienden het maakt niet uit wie ze zijn of wat ze zijn. Maar wees zuinig op ze en heb ze lief!
Een beetje vroeg, maar daarmee wil ik jullie een fijne kerst wensen met veel eten, alcohol, gezelligheid en een warme kachel. Daarnaast natuurlijk een fijn en gezond nieuwjaar waarin ik jullie allemaal weer zie.

Dikke Kus & Veel Liefs.



  • 01 December 2014 - 22:14

    Gerrie En Kees:

    Wat een mooi verhaal weer Laura. Wij hebben het met veel interesse gelezen.
    Ook wij wensen jou fijne feestdagen toe en geniet van zon, strand en korte broek.
    Je kan ook met een kopje thee bij een houtvuur op het strand gaan zitten en aan ons denken in het koude Holland. Liefs en groetjes vanuit Lochem.

  • 01 December 2014 - 22:23

    Hermen:

    Hey Laura,

    Leuk weer, je verslag te lezen en ik kan je zeggen dat een picknick op eerste kerstdag, lekker in de buitenlucht, mij indertijd in NZ ontzettend goed is bevallen en ben dus ontzettend jaloers op je, want hier is het ondertussen ijs-k-k-koud.
    Ik wens je ook alvast fijne kerstdagen, maar dat gaat dus ongetwijfeld wel lukken.

    Groetjes,
    Hermen.

  • 02 December 2014 - 14:51

    Mea:

    Leuk verhaal weer Laura!
    Rottig van je rug zeg, maar fijn dat het nu weer beter gaat.
    Leuk ook dat je juist zoveel verschillende projecten doet, kun je overal van leren!
    Ga jij maar lekker genieten van je vakantie en de zon, wij halen hier de mutsen en de sjaals wel te voorschijn haha!

    Fijne Feestdagen alvast!

    P.s. vieren ze daar ook Sinterklaas?

    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 7188

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2014 - 01 Juli 2015

Avontuur in Zuid-Afrika

Landen bezocht: